‘Ik zie graag dat men er zijn eigen creativiteit in kwijt kan’

‘Ik zie graag dat men er zijn eigen creativiteit in kwijt kan’
24 augustus 2018 Marjan
Egbert Pikkemaat met HK Living Brand Storefotografie: Sander van der Bij

Voor Groningen ontwerpt werkt Egbert Pikkemaat met de winkeliers van HK Living Brand Store aan nieuwe producten van het afvalmateriaal van de winkel. Het resultaat zie je zondag 7 oktober tijdens de designroute.

Vijf vragen aan Egbert Pikkemaat
(middelste op de foto)

1. Kun je kort jezelf en je werk omschrijven?
‘Ik ben een veelzijdig persoon: illustrator, productontwerper, kunstenaar workshopdocent en ondernemer. Als ik ’s morgens op mijn studio kom vind ik het moeilijk om te kiezen waarmee ik die dag bezig ga. Is het die linosnede die al zolang ligt te wachten; ga ik dat idee voor een workshop uitwerken; maak ik contact met een festival of onderwijsinstelling om mijn constructiespellen te promoten of snijd ik een demo-model van een nieuw product waarmee ik bezig ben? Op de sommige mensen komt deze houding nog wel eens chaotisch over en zij vinden het daarom moeilijk mijn werk te beoordelen. Ik heb er vrede mee en zie deze mentaliteit inmiddels als pure luxe.’

2. Aan welke opdracht werk je?
‘Voor Pier en Willem (op de foto links en rechts) van HK Living Brand Store werk ik aan een decoratief object voor in het interieur in de vorm van een hoofd, of een borstbeeld, van een androgeen persoon, vergelijkbaar met een display waarop pruiken, hoeden, brillen etc. worden geëtaleerd. Ook stuurden zij me enkele foto’s van uit hout gesneden dieren die als decoratieve interieurobjecten dienen. Op het moment ben ik bezig om enkele soortgelijke objecten te ontwerpen die vanuit plano te vouwen zijn.

3. Met welk afvalmateriaal ga je werken en waarom?
‘ HK-Living-Brandstore heeft een uiteenlopend assortiment aan designproducten, van design-ansichtkaarten tot krukjes, tafels, stoelen, kussens, verlichting en allerlei decoratieve interieurobjecten. Iedere week worden de producten in grote golfkartonnen dozen geleverd. De dozen worden opgevouwen en worden afgevoerd door de milieudienst. Als productontwerper werk ik de laatste tien jaren veel met karton en daarom ben ik binnen dit project gekoppeld aan HK-Living-Brandstore om met het materiaal golfkarton designobjecten te ontwerpen.’

4. Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Ik houd er als ontwerper eigenlijk niet zo van om mensen te confronteren met mijn ontwerpen alsof het voldongen feiten zijn. Ik zie graag dat men er zijn eigen creativiteit in kwijt kan, of op z’n minst met het product bezig kan gaan. Daarom maak ik producten en spelletjes bestaande uit systemen en gebruik ik graag het vlakke materiaal karton als uitgangsmateriaal. Met het materiaal karton ontwerp ik constructies bestaande uit modulaire onderdelen die zonder lijm vanuit plano toestand in elkaar gezet kunnen worden. Daarvan heb ik al diverse systemen ontwikkeld. Met een van die systemen geef ik naast mijn praktijk als ontwerper veel workshops op scholen en instanties, zoals bijv. het Groninger Museum.’

5. Wat vind je van het thema?
‘Het materiaal golfkarton is eigenlijk best duur om te produceren terwijl er dagelijks grote hoeveelheden van worden weggegooid. Zelfs het recyclen van karton tot nieuw karton kost grote hoeveelheden aardgas. Waar we in de toekomst naartoe moeten is eerder dat we onszelf leren zien als eigenaar van deze afvalmaterialen, dan dat we het zo snel mogelijk willen afvoeren. Zo leren we creatiever na te denken over nieuwe toepassingen hiervoor. Een mooi voorbeeld van bovenstaand principe is het thema van deze editie van Groningen ontwerpt. Winkeliers in de binnenstad van Groningen produceren veel afval. Met dit afval kunnen nieuwe producten worden gemaakt die in dezelfde winkels worden verkocht naast de andere producten. Zo maakt de winkelier winst met zijn eigen afval en komt er niets van het afval onnodig in het milieu terecht.’

>> Binnenkort kun je ook kennismaken met de andere ontwerpers die een nieuw product van afvalmateriaal maken: Anne Varekamp voor KOKOTOKO, Tim Simons voor Stardust en Tim Vinke voor O’42.
De designroute wordt aangevuld met andere initiatieven rondom hergebruik: de Piepschuim Party op de Vismarkt, Van Hulley bij Marquant, Wadapartja, Verroest, Het Kadocafé en Groener Groningen organiseert een event rondom real cost bij OOST.

Lees hier meer over Groningen ontwerpt.