Ontwerper Carmelita Gonesh werkt voor Groningen Ontwerpt voor Diezijner aan een ontwerp dat inspireert tot gedragsverandering. Ze werkt met afgekeurd kleding, die door bijvoorbeeld een weeffoutje niet meer kan worden verkocht. Je ziet het eindresultaat bij de winkel tijdens de designroute op zondag 3 november.
GO!
1. Kun je kort jezelf en je werk omschrijven?
‘Ik ben Carmelita Gonesh, interieur- en productontwerper. Woonstiel Ontwerpt is mijn creatie. Alles op het gebied van wonen & interieur kan de revue passeren. Door de verscheidenheid aan projecten waar ik aan werk ben ik overgestapt van Studio inWoonstiel naar Woonstiel Ontwerpt. Ik ontwerp graag als oplossing in plaats van toevoeging, het liefst doe ik dat met afvalstromen. Zo is in het verleden ook de ‘moodstool’ ontstaan, een conceptueel moodboard, maar dan op een afgedankte stoel. Toen Eileen mij benaderde of ik mee wilde denken met Diezijner voor Groningen Ontwerpt was ik meteen enthousiast.’
2. Aan welke opdracht werk je en voor welke winkel?
‘Samen met Nienke van Diezijner ben ik aan de slag gegaan gegaan om een product te creëren dat inspireert tot gedragsverandering. Het is voor in de etalage.’
3. Met welk afvalmateriaal ga je werken en waarom?
‘We hebben gekeken naar de grootste afvalstroom waar de winkel mee te maken heeft en dat is afgekeurde kleding, de beroemde B-keuzes. Deze B-keuzes kunnen niet meer via de normale weg worden verkocht en door de snelheid waarin collecties elkaar opvolgen worden ze bewaard als restpartijen en aan het eind van het seizoen meestal weggegooid. De kleding wordt afgekeurd om kleine productiefoutjes zoals een weeffout, een klein stikseltje of een verffout. Deze ‘foutjes’ zijn vaak niet eens te zien en vaak makkelijk te verhelpen. We hebben de B-keuzes van het merk Zilch bewaard, die worden verwerkt tot een nieuw product.’
4. Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Ik haal inspiratie uit van alles. Het is een manier van denken en kijken naar de dingen om je heen wat een creatief proces in gang zet. Het kan een mooie kleur zijn maar evengoed een oude dame die hulp nodig heeft bij het oversteken. Per ontwerper verschilt de benadering natuurlijk wat elke ontwerper weer uniek maakt.’
5. Wat vind je van het thema gastvrij (met de deuren dicht)?
‘Het is een enorme uitdaging, omdat het een tegenstelling is. Een dichte deur is gewoon niet gastvrij. Voor veel winkeliers is dit gegeven erg lastig in de wintermaanden. In het verleden was ik medeeigenaar van een pop-up shop en hadden we ook met dit probleem te maken. Daarom besteedden we altijd extra aandacht aan de etalage en de styling van de winkel. Voor Diezijner ga ik dan ook de etalage doen met (hopelijk) een supertof nieuw product.’
Meer over het project Groningen Ontwerpt en de andere ontwerpers lees je hier.
Fotografie: Janna Bathoorn.