Workshop Werkman

Workshop Werkman
27 september 2015 Linda@HoD

In de ochtend geeft Sarah Sixma een presentatie over het werk van Werkman, zijn techniek, kenmerken en onderwerpen. Daarna vertelt Tobias Stating over de mogelijkheden van 3D-printen. Vervolgens krijgt de groep een ‘voelmarathon’ om los te komen van het denken en het zintuiglijk werken te verkennen. Belangrijk is dat de techniek niet de vorm bepaalt. Dit zal vanmiddag tijdens het ontwerpen met de 3D software ook weer terug komen.

Eileen Blackmore: ‘Wat opviel was dat de studenten van Terra erg te spreken waren over de abstracte beelden van Werkman, iets wat ik niet van te voren had verwacht. Dit kwam ook terug in de tekeningen die daarna werden gemaakt.’

In de middag worden er 3 groepen gevormd. Sarah Sixma leidt een groep. Ze leggen de nadruk op beweging in het ontwerp en dat je je onderdeel voelt van het werk. De groep van Erna de Bie vraagt zich af; Wat zit er achter het werk? Je zien niet alles in 1 keer. En in de groep van Deborah Smit werkt iedereen individueel, ze weten niet van elkaar wat ze maken. Daarna gingen de groepen achter de computer om 3D printsels te tekenen om er alvast een paar uit te printen.

Eileen: ‘Er was even een bijzonder moment. Iedereen was helemaal in de sfeer van het intuïtieve ontwerpen en uit het nadenken gestapt. Toen ze achter de computer gingen zitten en met de software aan de slag gingen om de 3D printsels te maken, verloren ze zich volledig in wat de software zelf te bieden had. Ze waren zelf niet meer aan het stuur leek het. Toen ik ze daar op attendeerde schrokken ze. JA zeiden ze in koor. Het is goed om je technieken te onderzoeken, maar wees altijd bewust van het aandeel ervan in jouw ontwerp en of je dat wel wil zodat je altijd kan bijsturen.’

Na de ontwerpfase wordt de presentatie van het object besproken. Hoe kunnen de losse ontwerpen/objecten met elkaar worden verbonden? Hoe gaan we het presenteren? De groep kiest een koppeling, die wordt verwerkt in het object, zodat de vormen aan elkaar kunnen worden gekoppeld en dat het ontwerp ook van meerdere zijden te zien is. De groep besluit dat het een dynamisch object wordt. Het publiek kan zijn/haar eigen Werkman maken met de losse objecten.