3D in educatie

3D IN EDUCATIE

Een Europees project met als doel docenten meer competent en zelfverzekerd te maken in het 3D denken en doen.

‘3D in Education’ is een Europese samenwerking met als doel docenten competenter en zelfverzekerder te maken in het 3D-denken en doen.

Een team bestaande uit Jonathan Keep (3D-printer/pottenbakker), Anna Gunnarsson (Navet Science Centre) en Eileen Blackmore (House of Design) geeft intensieve training op scholen en introduceert moderne technieken rondom concepting, design en productie.

Aan het project doen docenten en scholieren mee uit Engeland, Noorwegen, Zweden, Finland, Spanje en in Nederland: Sneek en Vlieland. De 3D-educatie is gericht op scholieren van 11 tot 18 jaar.

Eindcongres
Het eindcongres vindt 6 juni plaats op Vlieland. Er zijn presentaties op het gebied van 3D-modelleren, 3D-printen en duurzaam design van onder andere Perpetual Plastic, Provincie Friesland, Omrin, Navet en Prof.dr.ir. J.C. Brezet. Leerlingen die mee hebben gedaan aan de workshops laten in een tentoonstelling hun werk zien.

ACTIVITEITEN

  • januari 2017, Zweden: trainingsweek hoe lesplannen voor verschillende onderwerpen op te zetten.
  • mei 2017, Engeland: werken met 3D-software en 3D-printen met klei.
  • september 2017, Spanje: ambacht als een aanzet voor 3D-design.
  • januari 2018, Noorwegen.
  • maart 2018, Finland.
  • juni 2018, Nederland: eindcongres.


Erasmus+
Het Eramsus+ partnerschap heeft als doel om scholen voor te bereiden op de uitdagingen die 3D-educatie met zich meebrengt. ‘3D in Education’ is een vervolg op het Erasmus project 3D Comenius. House of Design heeft in 2012 en 2013 meerdere workshops georganiseerd waarin ontwerpers met kinderen werkten aan 3D-printvraagstukken. We ontdekten dat de workshop een goede ondersteuning is voor docenten om leerlingen te onderwijzen in het 3D-denken en op het gebied van maakeducatie.

Dankzij de samenwerking met de provincie Fryslân was het mogelijk om een Europees project op te zetten met scholen, ontwerpers en wetenschappers om 3D-denken en 3D-printen in te voegen in verschillende lessen. Het project resulteerde in een aantal lesplannen waarin 3D-technologie aan het curriculum voor de leeftijdsgroep 9 tot 16 jaar werd toegevoegd en dient ook als ondersteuning voor docenten.

IN HET KORT

Waar: Engeland, Noorwegen, Zweden, Finland, Spanje, Nederland
Wanneer: Januari 2017 – Juli 2018
Partners: Provincie Fryslan, de scholen uit de verschillende landen, Jonathan Keep, Navet, Ann Brown.
Tags: 3D educatie
Webste: www.e3du.eu

 

  • "3D printen begint met 3D denken. Dat motiveert mij als docent om 3D toe te passen in mijn lessen. Niet alleen het gereedschap, maar wat het met zich meebrengt. De studenten helpen mij hierbij."
    Brit Iren Hetland Haavik, Vagen, Sandness (Noorwegen)